اینتل از نسل جدید کامپیوتر کوچک خود با پردازنده کافی لیک رونمایی کرد

نسل جدید مینی کامپیوتر‌های NUC‌ اینتل با پردازنده‌های نسل هشتم کافی‌لیک، توان پردازشی بسیار بالاتری خواهند داشت.

پیش از این اخبار مختلفی از (NUC (Next Unit of Computingهای جدید اینتل با نام بین کنیون (Bean Canyon) فاش شده بود که به عرضه‌ی آن‌ها در آینده‌ی نزدیک اشاره می‌کرد. حال اینتل به‌تازگی نسل جدید این کامپیوتر‌های شخصی کامپکت و کوچک خود را با پردازنده‌های توانمند‌تر به‌روز کرده است. با این حال در بخش پورت‌های ورودی و خروجی شاهد تغییرات گسترده‌ای بین کامپیوتر‌های NUC اینتل بین نسل بیبی کنیون (نسل پیشین) و بین کنیون مشاهده نمی‌شود.

درحالی که بسیاری از NUCهای نسل پیشین از پردازنده‌های دو هسته‌ای ۱۵ واتی با فناوری هایپرترد بهره می‌بردند، اینتل نسل جدید این کامپیوتر‌ها را به پردازنده‌های چهارهسته‌ای ۲۸ واتی کافی‌لیک در کنار دو نسخه‌ی ضعیف‌تر با پردازنده‌ی دو هسته‌ای Core i3، مجهز کرده است که از سرعت کاری بالاتری نسبت به انواع به‌کاررفته در لپ‌تاپ‌ها بهره می‌برند. یکی از نقاط قوت این پردازنده‌ها تجهیز به واحد گرافیکی توانمند آیریس ۶۵۵ با ۱۲۸ مگابایت حافظه‌ی eDRAM است که توان پردازشی به مراتب بیشتری نسبت به نمونه‌های اینتل HD دارد.

مینی پی سی NUC اینتل

به‌لطف استفاده از پردازنده‌های سری U نسل هشتم، اینتل امکان تجهیز NUC جدید خود به درگاه‌های نسل دوم USB 3.1 را یافته است؛ چهار پورت نوع A در کنار یک درگاه نوع C در بخش جلویی و پشتی دستگاه تعبیه شده است. در بخش اتصالات بی‌سیم نیز بلوتوث (نسل پنجم) و وای‌فای هم‌چنان در دسترس است. البته نباید از فناوری Wireless AC9560 اینتل غافل ماند که نسبت به AC 8265 به‌کاررفته در پردازنده‌های کبی‌لیک با پشتیبانی از MU-MIMO و پهنای باند ۱.۷۳ گیگابیت بر ثانیه، بهبود قابل‌توجهی داشته است.

مشخصات فنی NUC8i3BEK NUC8i3BEH NUC8i5BEK NUC8i5BEH NUC8i7BEH
پردازنده Core i3-8109U
دو هسته- چهار ترد
فرکانس کاری ۳ تا ۳.۶ گیگاهرتز
۲۸ وات
Core i5-8259U
چهار هسته- هشت ترد
فرکانس کاری ۲.۳ تا ۳.۸ گیگاهرتز
۲۸ وات
Core i7-8559U
چهار هسته- هشت ترد
فرکانس کاری ۲.۷ تا ۴.۵ گیگاهرتز
۲۸ وات
واحد گرافیکی اینتل آیریس پلاس ۶۵۵
حافظه دو درگاه DIMM- تا ۳۲ گیگابایت DDR4-2400
خروجی تصویر دیسپلی پورت ۱.۲ از طریق USB-C
HDMI 2.0
درگاه USB-C و تاندربولت یک درگاه USB نوع C با پشتیبانی از تاندبولت ۳ و USB3.1 نسل دوم (۴۰ گیگابیت بر ثانیه)
درگاه USB چهار درگاه USB نوع A با پشتیبانی از USB 3.1 نسل دوم (۱۰ گیگابیت بر ثانیه)
سایر اتصالات درگاه کارت‌خوان پشتیبان از UHS-I
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و میکروفن
PSU منبع تغذیه اکسترنال ۶۵ وات

اینتل به‌لطف استفاده از LSPCon، امکان استفاده از دیسپلی‌پورت ۱.۲ از طریق درگاه USB-C را ممکن کرده است. همین درگاه با پشتیبانی از تاندربولت ۳ نیز قابلیت پخش محتوای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را خواهد داشت. تمام نسخه‌های بین کنیون NUC به تاندربولت ۳ مجهز شده‌اند؛ درحالی که نسخه‌‌های Core i3 نسل پیشین از این فناوری بهره نمی‌بردند.

مینی پی سی NUC اینتل

اینتل NUC های جدید خود را در نسخه‌ی کیت و بورد به فروش می‌رساند. انتظار می‌رود اینتل این کامپیوتر‌ها را از ماه‌ آینده‌ی میلادی به بازار عرضه کند. هنوز قیمت رسمی این محصولات اعلام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید